zondag 18 januari 2015

Agar Agar plates


Als test wil ik zelf een aantal agar-agar platen maken. Op deze manier is het niet alleen een stuk goedkoper, ik kan dan voor toekomstige platen ook andere vormen gebruiken. Zelf zat ik al te prakkiseren over hoe ik bijv. een driedimensionale bol of kubus van agar zou kunnen maken waarbij ik een bacteriële kolonie vanuit de kern laat groeien.

Voor de eerste tests heb ik een aantal verschillende types agar gehaald. D.m.v. meerdere keren verhitten en afkoelen van de agar kun je het oplossen in water. Dit laat je vervolgens een tijd in een schaal uitharden tot het een gelatine-achtige substantie is geworden. Als de agar rond de 54° is dan moet het gelijk afgesloten worden om te voorkomen dat het zich al gaat hechten aan eventuele bacteriën die een kolonie kunnen vormen.

De agar-agar poeder die ik in een toko wist te vinden.

Na wat op het internet te hebben gespeurd kwam ik erachter dat het ook goed mogelijk is verschillende types agar te mengen, of om juist aparte delen in één schaal te combineren. Op deze manier krijg je per segment een ander type bacterie aangezien elke bacterie zo zijn eigen specifieke favoriete basisbodem opzoek. 

 Gemengde types agar in één schaal.

0 reacties:

Een reactie posten