dinsdag 30 december 2014

Bacteria

De afgelopen dagen heb ik lopen nadenken over wat ik nou eigenlijk wilde gaan doen/maken wat aan zou kunnen sluiten bij de digitale beelden. Na een aantal keer het proces van mijn blog te bekijken en te lezen ging ik op zoek naar al bestaande virussen. Ik was met name aan het zoeken naar ziektes die hersenen aan konden tasten, of die invloed hadden op de vorm. Dit leverde in eerste instantie niet iets op waarvan ik dacht dat ik er iets mee kon.

Wel ontdekte ik dat er al een daadwerkelijk breinmanipulerend virus is die zijn gastheer omzet in een soort zombie en zichzelf vervolgens 'kweekt' in de hersenen. Voor alsnog werkt dit virus alleen bij bepaalde mieren, maar het ziet er wel vrij bizar uit:


Het mieren zombievirus

Alhoewel ik in eerste instantie niet veel verder dan de mieren kwam, stuitte ik wel op de microbiologie. Daar las ik over hoeveel bacteriën en virussen er worden meegedragen op o.a. je handen, eten maar ook je telefoon of je computer. Daar werden ook voorbeelden gegeven van wat voor soort koloniën er op verschillende ondergronden groeien, en ook hoe je hier zelf mee kunt experimenteren.

 Voorbeeld van een kolonie bacteriën.

Het lijkt me interessant om te zien of ik zelf iets zou kunnen kweken. Van wat ik tot nu toe heb gezien levert het kweken van bacteriën telkens verschillende vormen en patronen op, en dus telkens een uniek beeld. Ik denk dat de hele sfeer van de schaaltjes en de kweken goed aansluiten op het digitale werk. Ook inhoudelijk sluit het goed aan als ik bacteriën vanaf telefoons en computers zou kunnen kweken.

0 reacties:

Een reactie posten