woensdag 14 januari 2015

Wetlab Amsterdam


 Op aanraden van Michiel ben ik gisteren naar het Wetlab in Amsterdam geweest. Dit is een lab waar vrij gewerkt wordt met o.a. de nieuwste technieken, zoals lasercutters, 3D printers, etc., maar waar ook een gedeelte gewijd is aan de biologie.

Van 17:00 tot 21:00 heb ik kunnen meekijken, rondlopen en vragen kunnen stellen over hoe ik mijn project het beste aan kan pakken en hoe ik aan materiaal zou kunnen komen. Ze konden me enkele voorbeelden laten zien van verschillende bacteriële koloniën, waaronder een aantal lichtgevende en van kleur veranderende koloniën, en uitleggen hoe je zoiets op zou kunnen zetten.

Zij gaven ook al aan dat er particulier niet gemakkelijk aan laboratoriummateriaal te komen is aangezien labs altijd grote hoeveelheden bestellen. Ook is 99% van het materiaal vrij duur voor een particulier. Zo was één pot met een 'redelijke' voedingsbasis al €800. Als alternatief gaf hij aan dat je zelf ook een basisbodem kan maken met Agar Agar, een soort zeewier. Dit is goedkoop en goed bruikbaar voor simpele kweken.


Voor petrischaaltjes hadden ze geen alternatief, die zijn vrijwel enkel per 2.000 stuks verkrijgbaar. Aangezien ze daar een hele voorraad hadden liggen mocht ik een stapel meenemen, als ik een link zou plaatsen van de website. Dus bij deze, ga zeker eens langs bij http://waag.org/nl/lab/open-wetlab :-)

0 reacties:

Een reactie posten