maandag 20 oktober 2014

Crystallise

In mijn zoektocht naar kunstenaars die zich bezighouden met soortgelijke concepten en/of werkwijzes kwam ik Crystallise tegen. Dit is een animatie (al wordt het vaker getoond als stills) waarbij kristallen worden gevormd op basis van een algoritme. Dit algoritme wordt aangestuurd door het geluid van ijskristallen. Dit geluid bepaalt hoe de kristallen groeien, welke kleur ze krijgen en hoe ze bewegen.

Dit project sprak me erg aan doordat het eigenlijk zo'n beetje alles omvat waar ik op dit moment mee bezig ben. Ik vindt het erg tof dat de gehele kristalstructuur behouden blijft, ondanks dat een groot deel uit handen wordt gegeven aan het algoritme. De overtreffende trap van dit project lijkt me als het 'live' aangepast zou kunnen worden, zodat er interactie tussen de toeschouwer kan ontstaan. Ik wil uitzoeken of dit technisch haalbaar is.



 Crystallise by Semiconductor


Als korte poging om natuur aan te passen i.p.v. menselijke vormen heb ik een klein landschap met een paddenstoel erin gemaakt. De dop van de paddenstoel wordt aangetast door een aangepast Trojan Horse script. Dit script zoekt in een zo kort mogelijke tijd naar mogelijke ingangen waar hij een programma kan draaien. Mocht het programma geïnstalleerd zijn, of de ingang is niet mogelijk, dan verwijdert hij zijn eigen pad. Hierdoor groeit de paddenstoel dus niet eindeloos door.

Ondanks dat dit beter uit te bouwen is, spreekt het me toch wat minder aan dan het werken met menselijke vormen of dieren. De natuur heeft er al een handje van om planten e.d. vrij grillige en bijzondere vormen te geven, en er ontstaan soms zelfs mutaties. Hierdoor valt een virus eigenlijk minder op vergelijken bij mensen/dieren aangezien de vormen in de meeste gevallen eigenlijk ook een 'gewoon' onderdeel van de plant kunnen lijken.


 Aangepaste Trojan Horse


0 reacties:

Een reactie posten