vrijdag 26 september 2014

Alternatieve werkelijkheid

Voor het beeldend werk moest ik flink graven om nou te bedenken waarom het digitale medium mij nou zo fascineert. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het scheppen van een nieuwe onmogelijke wereld mij zo aanspreekt. Het hoeft niet perse een idealistische wereld te zijn, de gedachte dat ik mij ergens anders kan wanen is al genoeg om eindeloos over na te denken.

Daarnaast ging ik op zoek naar een thematiek die ik écht interessant vind, zodat ik er gemakkelijk een jaar lang aan kan werken. In eerste instantie kwam ik er vooral telkens op uit dat ik veel onderwerpen niet echt interessant vond, of dat ik maar thema's aan het bedenken was die aansloten bij het idee van 'kunst', zodat ik maar wat zou hebben. Wel kwam ik er tijdens het terugkijken op mijn werk achter dat ik persoonlijke visie, subjectiviteit en realiteit een rol spelen binnen mijn thematiek.

Deze twee thema's, het scheppen en het onderzoeken van realiteit/subjectiviteit, gaat eigenlijk hand in hand samen. Dit wil ik dan ook uit gaan breiden en hier beeldend onderzoek naar doen. Daarbij wil ik gaan kijken naar hoe mensen eigenlijk in hun eigen wereld leven en hoe de wereld er nou eigenlijk écht uit ziet, als deze werkelijkheid überhaupt wel bestaat.

Als voorbeeld vond ik het werk van Alex Andreev. Hij heeft voor een project fictieve werelden gecreëerd, waar toch nog gebruik is gemaakt van alledaagse voorwerpen. 



Werk door Alex Andreev

0 reacties:

Een reactie posten